lördag 12 oktober 2013

Bagels.

Ja jag vet att jag är lite efter i mitt Hela Sverige bakar projekt, typ en vecka efter...
Men bättre sent än aldrig! ikväll bakade jag Bagels efter  Johan Sörbergs recept. Men eftersom det är bra krångligt (tycker jag) att väga alla ingredienser så har jag översatt dem till dl, msk och tsk till Er.

Bagels 10 st.

30 g färsk jäst
4 dl kallt vatten
2 tsk salt
3½ tsk strösocker
11 dl vetemjöl

Blanda alla torra ingredienser väl. Lös upp jästen i vattnet och rör i mjölblandningen till deg som du sen knådar en stund.
Dela i 10 bitar, rulla till bollar och låt dem vila 10 min.
Gör ett hål i mitten på bollen och lägg bröden att jäsa ca 40 minuter.

Värm upp vatten i kastrull/gryta så det nästan kokar, lägg i bröden, ett och ett eller så många du får rum med bredvid varann. Sjud 1 minut på varje sida.
Ta upp med hålslev och lägg på plåt. Pensla med uppvispat ägg och strö över sesam frön eller vilka frön du nu vill.
Grädda i 210 grader 15-20 minuter.
Tycker själv att de blev riktigt fina. Och himla goda!

4 kommentarer:

  1. Fin, fina :) Hur går det med Sachertårtan då ;) Själv hoppar jag den lilla utmaningen :)

    SvaraRadera
  2. Jaa... jag skulle vilja baka Sachertårtan MEN då jag försöker hålla igen lite så vore det ett fördärv! så jag tror jag hoppar den jag med ;-)

    SvaraRadera
  3. Hej vilken trevlig blogg hit kommer jag snart tillbaka och kikar! mvh Nina

    SvaraRadera