lördag 19 oktober 2013

Min bästa Äppelpaj.

Mycket äppelpaj nu men det tröttnar man ju inte på  ;-)
Den här smulpajen är den jag nästan jämt när jag bakar smulpaj. Den blir jättegod med lite knäckig yta. Den passar i alla frukt/bär pajer. Och barnen älskar den!
Beroende på hur stor/liten paj du vill göra så är måtten busenkla att anpassa. Du använde lika delar av allt, till en liten paj 1 dl av torrvarorna och 100 g smör. Till en stor paj 3-4 dl av torrvarorna och 300-400 g smör. Du kan till och med göra den i långpanna om du har väldigt många gäster, bara öka måtten på samma sätt. Frukt och bär har du i valfri mängd.

Hursomhelst, jag gjorde en normalstor paj idag när min far kom på besök och då använde jag detta...

2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 dl strösocker
200 g smör

Nyp ihop allt till en smuldeg.
Skala och skiva äpplen, jag tog 5 st till min form idag. Fördela smuldegen över och grädda i 200 grader ca 30 minuter.

1 kommentar:

  1. Äppelpaj är sååå gott! Ska prova denna nästa gång. Tack för receptet, fin blogg!

    SvaraRadera