onsdag 9 juli 2014

Brytbröd i långpanna.

Såg bild på det här brödet som "Hela Sverige Bakar-Fredrik" bakat och tänkte att jag måste baka det jag med. Hade inte exakt samma ingredienser hemma så det blev lite "man tager vad man haver" men försvinnande GOTT blev det iallafall!

5 dl vatten
50 g jäst
2 dl havregryn
50 g margarin
4 dl rågsikt
1 dl rostade solroskärnor
1 tsk salt
½ tsk bakpulver
1 ägg
1/2 dl ljus sirap
8 dl vetemjöl

Koka upp hälften av vattnet
Lägg havregryn och smör i en bunke, häll över det kokande vattnet och rör om tills smöret smält.
Lös upp jästen i resten av vattnet (kallt).
Blanda bakpulver, rågsikt, salt, och solroskärnor. Rör ner i degvätskan tillsammans med ägg och sirap.
Ha i hälften av vetemjölet och havregrynsblandningen. Tillsätt resten av vetemjölet medans degen arbetas i assistenten.
Låt degen jäsa i 30 minuter. Täck bunken med plastfolie OCH handduk för bästa jäsning.
Smörj en långpanna eller använd bakplåtspapper.
Knåda degen något och kavla ut degen en aning. Tryck ut den jämnt över hela långpannan.
Skär bröden i lagom stora bitar med en pizzaskärare (att jag aldrig tänkt på att använda den förr, tack för tipset, Fredrik). Jag har ovanligt fjuttig långpanna så jag räknade med att mina bröd blir rätt tjocka så de fick därför bli fler i antal. 18 st trekanter skar jag ut. Täck med handduk.
Låt jäsa ytterligare 30 minuter
Grädda i mitten av ugnen i 225 grader, 15 minuter.
Pensla brödet med sirapsvatten (varmt vatten med lite sirap i) direkt det kommer ur ugnen.
Låt svalna och akta dej sen så du inte äter ihjäl dej! ;-)

1 kommentar:

  1. Vad kul att du gillade receptet! Det är bra att du jobbet med "man tager vad man haver-metoden" livet blir lite enklare då:) Sirapsvatten lät ju supergott, lite sött är ju gott på fukostfrallan, det ska jag testa nästa gång!

    SvaraRadera