söndag 20 juli 2014

Kokosmums/Gräddbullar

Vad än mamma kallade dem på 70-80 talet så är det rena nostalgitrippen att göra dessa läckerbitar.
En tunn smet förvandlas till tjockt fluff-fluff som är helt uuunderbar...

20 stora bitar eller 40 mindre

4½ dl strösocker
3/4 dl florsocker
1 äggvita
1½ dl kallt vatten
1½ msk gelantinpulver
1½ dl hett vatten

Ha ner strösocker, florsocker, äggvita och kallt vatten i en bunke. Rör ut gelantinet i det heta vattnet så det löser sig, blanda ner i de andra ingredienserna. Vispa sen kraftigt och då menar jag vispa. Inte vispa ihop utan vispa i 25 minuter!
Jag tog min hushållsassistent till hjälp och även om gamla Bettan är till åren kommen så gick det strålande.
Blanda under tiden ihop 4 ½ dl kokos (200 g) och 1½ msk kakao.
Fördela hälften av kokosblandningen i botten av en form (min form var ca 20 x 30 cm).
Bred ut fluffet över och strö på resten av kokosblandningen.

Ställ i kylen minst 2 timmar.
Skär upp i rutor med vass kniv. Doppa sidorna i kokosblandningen som blir kvar i formen och njut av en fluffig bit till kaffet.
Jag ska hälften i stora bitar och hälften i mindre (bilden)


Förvara de klara skumrutorna i kylen eller i frysen för bästa hållbarhet. Kan ju avslöja att dessa inte håller sej speciellt länge i min kyl, de bli uppätna ganska omgående...

3 kommentarer:

  1. Ska man ha i gelatinet innan eller efter vispningen? Verkar ju tokgott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du blandar gelantinet med det varma vattnet och det vispas sen ihop med de andra ingredienserna i 25 min. Och ja, det ÄR tokgott! :-)

      Radera