lördag 16 augusti 2014

Mandelkubbar.

Mandelkubbar i all ära men det är svårt att hitta ett BRA recept. Är det inte för stark smak av bittermandel så blir de torra, platta, hårda eller så blir det bara en klump mjöl.
Har experimenterat fram ett recept som blev helt okej...till slut.

20-25 kubbar

2 ägg
2 dl mjölk
150 g smält avsvalnat smör
2 krm bittermandelarom (obs! arom, inte olja)
9 dl vetemjöl (+1 dl till utbakning)
1 tsk bakpulver
1 tsk hjorthornssalt
1½ dl strösocker

Rör ihop ägg, mjölk, smält smör och bittermandelarom.
Blanda de torra ingredienserna för sig och rör sen ner i smeten. Kubbdegen ska vara kladdig men hanterbar.
Ha ut degen på bakbord och dela i två delar. Forma till en längd som du delar i ca 10 delar.
Nu kan du antingen göra traditionella kubbar, dvs skära ut bitar som du doppar ena sidan i pärlsocker och lägger på plåt eller som jag idag, jag rullade bitarna, doppade toppen i pärlsocker och la i bullformar.

Grädda i 225 grader 12 minuter.

4 kommentarer:

  1. Mandelkubb är en favorit men jag har aldrig testat att baka själv. Har just en idé om att de är svåra att få bra. Men nu när du har gjort jobbet med att experimentera fram ett bra recept så kanske...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska göra mina utan bullform nästa gång. Och liiite mindre.

      Radera
  2. Häftiga de blev när du gjorde dem med muffinslook!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de blev lite annorlunda. Gjorde så mest för att jag fick för mej att de skulle bli platta. Men de blev bra såhär med!

      Radera