onsdag 31 december 2014

Glöhoppor.

Såhär på årets sista dag fick jag för mej att baka Glöhoppor till frukost. Min mamma gjorde ofta såna när jag var liten och det var nog lika länge sen jag åt såna sist. Än mindre bakade då...
Så med mammas gamla nötta recept framför mej så blev det idag en halv sats av dessa. Lika bra det, annars hade jag nog ätit ihjäl mej på Glöhoppa.

20 st
5 dl filmjölk
1 ½ dl brödsirap eller mörk sirap
2 tsk salt
2 tsk bikarbonat
13 dl rågsikt
2 msk brödkrydda

vetemjöl till utbakning

Blanda först filmjölk och sirap i en bunke. Blanda alla torra ingredienser ordentligt i en annan och rör sen ned i filmjölksblandningen. Den du får kommer att bli kletig och bråkig men häv ut den på bakbordet och dela den i 20 jämnstora degklumpar.
Använd sen vetemjöl för att forma runda bullar som du plattar ut med mjölade fingrar. Kavla om du vill men degen fastnar mest på kaveln... När du fått en tunn platta så drar du några tag med kruskaveln över. Använd mer vetemjöl om du behöver för att de inte ska fastna på bänken. Och de behöver inte bli perfekta, det ska väl synas att de är hembakta  :-)
Grädda i torr gjutjärnspanna 2 min på varje sida på medelvärme. (Min spis är graderad 1-12 och jag gräddade på 7)

Låt svalna något och avnjut en nybakt hoppa med smör på. Underbart!

1 kommentar: