fredag 19 december 2014

Mintchokladkola.

Den här kolan är enkel att göra och du kan skippa pepparmintsaromen om du vill, då får du en lika god chokladkola.
Ger ca 100 mindre kolor

100 g smör
2 dl grädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 msk kakao

1½-2 tsk pepparmintsarom

Smält smöret i en teflonkastrull och rör ner alla ingredienser utom pepparmintsaromen. Koka på medelvärme, rör om med jämna mellanrum. Använd med fördel en digitaltermometer som du låter ligga strax under ytan av kolan när den kokar, ej mot kastrullbotten! När termometern visar 125 grader är kolan klar. Du kan också göra kulprovet för att se kolans konsistens. Koktid 15-20 min. När kolan är klar rör du ner smaksättningen, häll sen ut kolan på smörad eller pappersklädd plåt, jag använde en form på 25 x 30 cm till min kola. Ställ i kylen eller på balkongen för att svalna. Jag skårar sen min kola med vass kniv innan den stelnat alltför mycket och ställer sen svalt igen. Detta för att lättare få fina bitar sen.
Linda in i smörpapper och förvara svalt. Och...akta tänderna!  ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar