lördag 11 april 2015

Chokladpudding.

Häromdagen, mitt i veckan faktiskt, jag överraskade jag mina grabbar med lite extra gott fika. Hemgjord chokladpudding. Brukar vispa ihop färdigt pulver med mjölk men nu blandade jag recept från nätet så det passade mitt skafferi  :-)

4 portioner
1½ tsk gelatinpulver
1½ msk kallt vatten
2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
5 äggulor
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
200 g choklad (tog vanlig mjölkchoklad)

Blanda gelatinpulvret i det kalla vattnet. Låt stå och svälla lite.
Blanda mjölk och grädde i en kastrull och koka upp lite snabbt. Ta kastrullen från värmen.
Vispa äggulor, strösocker, kakao och vaniljsocker till en pösig smet och häll sen försiktigt ned i gräddmjölken, rör hela tiden!
Låt blandningen sjuda på svag värme tills den tjocknar, koka EJ!
Dra bort kastrullen från värmen och bryt ner chokladen. Rör i gelatinvattnet och rör om ordentligt tills chokladen smält helt.
Fördela smeten i portionsformar och låt stå i kylen minst 2 timmar eller tills smeten har "stannat"

Jag serverade chokladpuddingen i mina hjärteskålar, toppad med vispad grädde och strössel  :-)
Detta får även bli mitt bidrag till Månadens sötsak

1 kommentar:

  1. Så gott det är med hemlagad chokladpudding! Det skulle vara jätteroligt om du ville vara med på min blogg med ditt bästa sommarrecept!
    Läs mer här:
    http://elvafika.se/2015/may/se-hit-alla-bakbloggare.html
    Tack på förhand! :)

    SvaraRadera