torsdag 28 april 2016

Chokladpuffad kladdkaka.

Såhär lite lagom i tid före helgen så tänkte jag tipsa er om en god variant på kladdkaka. Den har florerat på nätet ett tag men jag är ju alltid lite efter...
Kladdkaka med chokladpuffar (Kinapuffar). Inte alls fel kan jag garantera. Rörde ihop den i veckan då jag varit hemma från jobbet ett par dagar med förkylning. Inget lindrar självömkan så effektivt som gott fika!

100 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
2½ dl vetemjöl
4 msk kakao
1½ tsk vaniljsocker
½ krm salt

Smält smöret och låt det svalna.
Vispa ihop ägg och strösocker lite luftigt. Rör ner de torra ingredienserna och sist det smälta smöret. Vispa inte i onödan, rör bara till en slät smet.
Smörj och bröa en form, gärna med löstagbar kant. Fördela smeten i formen och grädda i 200 grader i 15 minuter.
Låt svalna.

Topping
200 g mjölkchoklad
4 msk vispgrädde
1 påse chokladpuffar (Coop 210 g)

Smält chokladen över vattenbad och rör ner grädden. Bred över den avsvalnade kladdkakan och toppa med chokladpuffar. Låt gärna stå svalt en stund så chokladen stelnar till.
Servera med vispad grädde eller vaniljglass.


4 kommentarer:

  1. Hur god ser inte den ut! Perfekt valborgsfika :)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. den ser god ut jag skall baka denna om jag lyckas

    SvaraRadera