tisdag 30 augusti 2016

Äppelmos på 20 minuter.

Minns det som igår när mamma kokade äppelmos hemma. Hela äppelbitar kokades och kördes sen igenom en passertillsats på assistenten hon hade. Ut kom rykande äppelmos och kärnor och skal kom för sig i en liten korv bredvid.
Nu har ju inte jag nån sån tillsats till min älskade Ankarsrum, men det finns att köpa till om jag så vill :-)

Men om du, som jag, inte behöver koka mos till ett helt regemente så finns det ett himla snabbt o smidigt sätt. På bara 20 minuter har du ca 1 liter färdigt mos som är heeelt gudomligt gott!
Har gjort detta mos i ett par omgångar så nu har jag lite i frysen tills i vinter.

1kg skalade, urkärnade och skivade äpplen (gärna Transparente blance som är finfina mos-äpplen)
½ dl vatten

Koka i ca 10 minuter tills äpplena nästan är sönderkokta. För fastare äppelsorter kan det krävas längre koktid.

Ta potatispressen till hjälp och pressa försiktigt ner moset i en annan kastrull. Fyll pressen till hälften varje gång så blir det mindre kladd.
När alla äpplen är pressade så ställer du kastrullen på plattan och har i 1½ dl strösocker. Låt puttra på låg värme ett par minuter under omrörning så sockret smälter in i moset.
Ta upp ett par skedar mos och blanda med 1 krm askorbinsyra. Rör sen ned detta i moset igen och blanda väl under nån minut.
Låt svalna innan du fördelar det i glasburkar eller som jag i två 0,5 l plastburkar varav en åkte ner i frysen.

Söta etiketter hittade jag på Ö&B


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar