söndag 11 december 2016

Pepparkakskola.

Hoppas att ni haft en mysig 3:e advent. Snö har vi iallafall fått här i helgen, riktigt julfint ute.
Vi har mest pyst runt inomhus och på eftermiddagen fick jag för mej att göra lite julgodis. Pepparkakskola närmare bestämt.
Den blev vansinnigt GOD men också vansinnigt farlig för tänderna då jag råkade koka smeten nån minut för länge. Inget fel på smaken men istället föra att skära eller klippa den så fick jag bryta den i bitar 😓
Med andra ord... håll koll på temperatur och tid!

100 g smör
2 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
1 tsk pepparkakskrydda

Smält smöret i kastrull, jag använde mej av en medelstor teflonkastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker. Koka utan lock, 15-20 minuter. Rör om då och då.
Kontrollera smeten med kulprov, dvs ta lite smet på en tesked, doppa skeden i kallt vatten och är kolasmeten klar så stelnar den till på skeden.
Annars kan du med fördel använda en termometer som håller koll på temperaturen, vid 123 grader är kolasmeten perfekt!
Smaksätt med pepparkakskrydda. Häll upp smeten på en smord plåt. Jag använder en form som är 20 x 30 cm i innermått. Ställ i kylen (eller på balkongen) och låt stelna. Skär eller klipp i bitar. Slå in i papper och förvara kallt.

Nästa helg är det dags för Rocky road 😋

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar