söndag 5 februari 2017

Skinkstek i Crock-Pot.

Okej, jag höll inte mitt löfte om nåt sött. Håll till godo med ännu ett pott recept! :-)

Kött och framförallt och STEK är inget jag gör ofta. Typ aldrig faktiskt. Men så har jag ju sett att det ska va så lätt i en Crock-Pot så jag testade.
Med fantastiskt resultat!! alltså denna manick är SÅ värd pengarna!!

Såhär gjorde jag...

1,5 kg picnicbog
1 påse Santa Maria allround marinad
1 stort rött svenskt äpple
2 gula lökar
2 morötter
½ dl vatten
½ dl koncentrerad kalvfond

Skölj steken och lägg i stor plastpåse, häll i marinaden och vänd runt så hela steken får marinad på sig. Låt ligga kvar i påsen i kylen över natten.
Dagen efter skalar du lök, morötter och äpple och skivar. Lägg hälften i botten av pottan, lägg i steken och lägg resten av grönsakerna/frukten överst. Ha i fond och vatten.
På med locket och kör på låg i 5 timmar. Jag kollade med termometer redan vid 4½ timme och det var klart men den fick gå tiden ut.
Lyft ur köttet och spar så mycket buljong du behöver till sås. Och tänk dej att det blir över 6 dl buljong av bara 1 dl tillsatt vätska!! SÅ mycket vätska släpper kött och grönsaker under tillagningen.
Buljongen blir verkligen fantastiskt god, tillsatte då inga mer kryddor än de som är i marinaden.
Red av din buljong med vetemjöl och grädde. Smaka av med salt.

Servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar