onsdag 3 oktober 2018

Äppelkaka med kanel och kardemumma

Hej på Er , det var verkligen LÄNGE sen sist nu. Men det här året har verkligen varit både upp och ner hittills så mitt engagemang för att baka och laga mat har väl inte varit på topp, om an säjer så.
MEN nu har det hunnit bli höst och sinnet är både lättare pga skön höstluft samt av andra orsaker så det är hög tid att damma av bloggen!

Höst betyder äpplen och även om det växer förfärligt lite (inga) äpplen på min balkong så har jag fått lite av andra lyckligt lottade. Så förutom den sedvanliga äppelpajen så har jag idag bakat ännu en variant av äppelkaka.
Ursprunget hittar Ni inne hos Fredrik. Min långpanna är så fånigt liten så jag valde att halvera hans recept och göra en äppelkaka istället för rutor i långpanna.

Använd gärna en form med löstagbara kanter för bästa resultat!

2 äpplen
1½ msk strösocker
½ msk kanel
1 tsk nymalen kardemumma

Skala och klyfta äpplena. Blanda socker med kanel och kardemumma och vänd runt äpplena i detta så de täcks av kryddor.

Sockerkakssmet:
75 g mjukt smör
2 dl strösocker
½ msk vaniljsocker
2 ägg
1 dl grädde (mjölk går lika bra)
2 dl vetemjöl
½ msk bakpulver

Vispa ihop smör, socker och vaniljsocker lite luftigt. Rör ner ägg och grädde. Blanda ner vetemjöl och bakpulver.
Fördela i smord och bröad form (använd ev bakplåtspapper i botten), tryck ner de kryddade äpplena i smeten.
Grädda i 30-35 minuter i 200 grader långt ned i ugnen. Känn med sticka så kakan "stannat" och inte är kletig.
Serveras som den är eller tillsammans med vaniljsås.


Ha en fortsatt underbar oktobermånad!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar