lördag 18 juni 2016

Chokladrutor med Japp och mandeltopping

Ibland när man ska baka så blir det inte alls vad man tänkt baka från början. Allrahelst inte när hjärnan uppenbarligen är inställd på semesterläge *hrm*
Jag hade från början en tanke om att baka tigerrutor men så stod jag och drömde så jag blandade ihop kakaon med vetemjölet och tanken om tigermönstrad kaka var ett minne blott.
Konstaterade att det skulle bli chokladrutor istället och väl i ugnen insåg jag att det smälta smöret jag tänk ha i stod kvar i micron....
Nåväl, chokladrutor blev det men för att kompensera den något trista looken och den kalorifattiga kakan så krävdes en topping. Där rök lördagschokladen... två stora chokladkakor med jappsmak fanns i skåpet.
Och slutresultatet behövdes inte alls skämmas för sig men för säkerhets skull så bakar jag inget mer denna dag.

36 rutor
4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
4 tsk bakpulver
1 dl kakao
2 dl mjölk

Vispa strösocker och ägg lite luftigt. Blanda resen av de torra ingredienserna och vispa ner i äggsmeten tillsammans med mjölken.
Klä en mindre långpanna (33 x 35 cm är min) med bakplåtspapper. Hällt i smeten och grädda i mitten av ugnen i 175 grader 20 min.
Låt svalna något.

Topping
400 g Marabou choklad med Japp smak
1 dl ovispad vispgrädde
25 g flagad mandel

Smält chokladen över vattenbad och rör hela tiden. Rör ner grädden och rör tills du har en jämn och blank chokladsmet. Bred snabbt ut över kakan och strö över flagad mandel.
Låt svalna helt o skär sen i rutor.

(Rutorna är som allra, allra godast när de varit i frysen och de nästan är upptinade...)

Trevlig helg!

2 kommentarer: