torsdag 18 juni 2026

Önskar Er en Glad Midsommar!

Stillsamt midsommarfriande här hos oss (lite i förväg) med grillat och god efterrätt.
Den här lilla desserten såg jag inne hos Mackans Kost och ibland undrar jag varför man inte kan komma på nåt så gott och enkelt själv :-)

Till fyra portioner behöver du detta:

  • knappt 1 liter jordgubbar
  • 2-3 dl vispgrädde
  • 4 GB Sandwich

Vispa grädden, dela jordgubbar och GB Sandwich i mindre bitar, varva i efterrättsglas.

fredag 5 juni 2026

Rabarber och jorgubbspajer i miniformat.

 Har ni sett nåt så sött? och GOTT!?

Med risk för att tjata om rabarber och jordgubbar men det ÄR den bästa kombon!

Ikväll överraskade jag mannen med varsin liten minipaj :-)


Till dessa två småttingar hade jag:
1 dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl strösocker
100 g smjukt smör

Nyp ihop och fördela över bären.

Kör i ca 20 minuter i 200 grader.

Bären vet jag inte riktigt hur mycket jag hade 
av varje men de blev kanon!

Smakar mest och bäst ljumna tillsammans med vanlijsås.


fredag 29 maj 2026

Födelsedag = Jordgubbstårta.

Fyller man år på försommaren så betyder det ALLTID Jordgubbstårta!

Delar min födelsedag med min äldste son och han fyller 25 år. Visst blir matematiken märkligare för varje år som går? JAG fyller ju liksom bara 35...ish

Hursomhelst, tårtan är plättlätt att göra med köpta bottnar och smakar gudomligt!

Har ju delat "receptet" sisådär 100 ggr men en gång till blir det iallafall.

JORDGUBBSTÅRTA ca 10 portioner.

  • ICAs chokladtårtbotten - 3 delad
  • 2 dl hallonsylt

Glasskräm:
  • 1,5 dl vaniljsåspulver (den kallrörda varianten)
  • 4 dl mjölk
  • Vispa till vaniljkräm.
  • 3 dl grädde - vispas
Blanda ihop dessa två= glasskräm
Bred sylt samt glasskräm på båda bottnarna. Lägg ihop tårtan.
  • Vispa sen ytterligare 3 dl grädde och täck tårtan.
Dekorera med vit choklad och jordgubbar.



torsdag 14 maj 2026

Dags för Rabarber och Jordgubbspaj.

Alltså jag älskar min lilla trädgård extra mycket för att den bjuder på rabarber. (i framtiden önskar jag att den även kommer att bjuda på äpplen)

Häromdagen gjorde jag Rabarberpaj till ett helt kompani, så receptet är därefter. Justera så det passar dig.
Finns ett mindre recept HÄR också.

3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
2,5 dl strösocker
0,5 dl farinsocker
300 g smör

Nyp ihop allt till en smuldeg (som är gudagod)
I en form lägger du precis så mycket bär du vill, den här gången blev det nog nästan sammanlagt 1,5 kg bär. Hälften jordgubbar och hälften rabarber.

Jordgubbarna kom från frysen och hade fått tina ordentligt, rabarbern kom direkt från trädgården.
Fördela smulpajen över bären och grädda i mitten av ugnen i 200 grader, 30 minuter.

Ät ljummen med vaniljsås.



söndag 3 maj 2026

Bananpaj.

Gillar Ni friterade bananer så är Bananpaj er nästa dessert, jag hade nästan glömt bort hur gott det verkligen är.
Har bakat den förut men nu uppdaterade jag receptet en smula. Till det bättre såklart :-)

1 pajform ca 25 cm i diam. (6 portioner)
  • 4 gula bananer
Pajdeg:
  • 1½ dl strösocker
  • 1 krm salt
  • 1½ dl vetemjöl
  • 100 g riktigt mjukt smör
  • ½ dl ljus sirap
Rör ihop pajdegen (blir mer som en smet).

Skiva bananerna i en pajfom och bred över smeten.

Grädda i 200 grader i 20-25 minuter.


Serveras ljummen med vaniljglass. Sjuuukt gott! 😋





torsdag 1 januari 2026

Vit Chokladpannacotta.

Pannacotta är inget jag gjort så ofta faktiskt, härinne har jag bara ett recept sen förut. Men det är helt klart
underskattat 😋
På nyårsafton gjorde vi en pannacotta med vit choklad.

4-6 portioner.
(6 portioner ger 1 dl/portion)
  • 2 blad gelatin
  • 5 dl vispgrädde
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 100 g vit choklad
Lägg gelatinbladen i blöt i kallt vatten.
Köka upp grädde och vaniljsocker, ca 3 minuter.
Dra ifrån värmen och bryt ner chokladen och rör om tills den smält.
Krama ur de mjuka gelatinbladen och rör ner dom.
Det ska vara en helt slät smet som du sen fördelar i 4-6 portionsskålar. Beroende på hur stora du vill ha dom.

Låt stå i kylen minst 3 timmar.


Vi hade hjortronsylt till vår pannacotta och det var otroligt gott!

Smördegsinbakad Fläskytterfile.

Fläskytterfilé gör jag relativt ofta med då oftast som nån gratäng eller i form. Men på nyårsafton ville vi göra den lite annorlunda så då bakade vi in den i smördeg och det blev SÅ gott!

Detta räcker till 8 personer.
  • 1  fläskytterfilé, ca 1 kg
  • 2 rullar med kyld smördeg
  • Salt
  • Svartpeppar
  • 200 g smaksatt Creme Bonjour färskost (ta den smak du gillar)
  • 1 ägg
Putsa och skiva köttet.
Krydda med salt och peppar, stek på medelvärme tills det är genomstekt.
Låt svalna lite.
Rulla ut smördegen och dela varje ark i 4 rutor.
Fördela färskosten i klickar på smördegen. Lägg 1-2 skivor kött på varje ruta och vik över hörnen så det blir som ett knyte.
Lägg med de invikta hörnen nedåt på en pappersklädd ugnsplåt.
Pensla med uppvispat ägg.

Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i 30 minuter.


Servera med potatisgratäng och en god sallad.