onsdag 8 juli 2020

Choklad och kokossockerkaka.

Dafgård har ju en drömgod liten kaka som min syster fastnat för och vem är väl jag att inte försöka baka den?!
Med lite hjälp från en bakgrupp på Fb så fann jag ett recept HÄR som jag modifierade lite.
Resultat: enl systern så smakade den preciiiis som köpekakan. OCH den blev inte gammal härhemma kan jag lova :-)

Chokladkakan:

2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker

3 ägg
2 dl strösocker

100 gram mjukt smör
3 msk rapsolja

1 dl mjölk

 3 msk kakao

Blanda mjöl, vaniljsocker och bakpulver väl i en skål.
Vispa äggen och sockret pösigt i en annan skål. Elvisp rekommenderas.
Vispa smöret med oljan med elvisp i en större bunke.

Rör ner hälften av äggsmeten i smöret.

Vänd ner mjölmixen och resten av äggsmeten. Blanda i mjölken. RÖR ihop till en jämn smet.

Ta undan ca 1/3 del av smeten, denna ska du blanda med kokosfyllningen.

Blanda nu sist i kakaon i resterande smet.

Fördela chokladsmeten i en smord och bröad form (den jag använde idag är ca 24cm).

Kokosfyllning:

2,5 dl riven kokos
1 ägg
1 dl strösocker

Vispa ihop allt ordentligt.
Lägg kokosfyllningen i en spritspåse och spritsa i kokosmassan in i chokladsmeten i form av prickar. Jag använde inte all fyllning och spritsade lite för långt ner i smeten så allt blev på botten istället... men, men.

Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45-50 min i 175 grader.
Låt kakan svalna.

Topping:

Sockerlag;
1 dl vatten
½ dl strösocker

riven kokos

Koka vatten och socker kraftigt under omrörning ett par minuter.

Pensla kakan med sockerlag och strö över kokos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar