söndag 8 januari 2017

Korvstroganoff i Crock-Pot.

Idag fick "pottan" göra matlagningspremiär härhemma. Jag valde ett säkert kort, Korvstroganoff, det kan man väl knappt misslyckas med överhuvudtaget?!
Min tanke är att göra mer grytor härhemma och då använda crock-poten. Men man kan ju även göra enklare saker såsom stroganoff och köttfärssås. Det är ingen quickfix eftersom det tar timmar men råvarorna bibehåller näringsämnen och smak bättre med denna tillagningsmetod. Och man behöver inte tillsätta nåt fett, som man annars gör när man steker.

Så medan jag städade ut julen så fixade pottan middagsmaten!

ca 8-10 personer.

1 kg falukorv - jag köper Siljans raka falukorv.
1 gul lök - finhackad
500 g krossade tomater -naturella
3 msk koncentrerad kalvfond
1 dl sweet chili sås
1 krm grovmalen svartpeppar
½ tsk salt

Blanda ner allt i "pottan" och på med locket. Sätt temperaturen på låg och tiden på 4 timmar.

Efter 4 timmar tillsätt 1,5 dl - 2 dl grädde (jag tar fullfet ) och så fick det stå på varmhållning medans jag kokade riset.

Var ju sparsam med salt och krydda men sweet chili såsen och fonden gjorde sitt så det behövdes inte mer. Detta är ju såklart en smaksak så smaka av din korvstroganoff så den blir som du vill ha den.


Mina matkritiker härhemma tog 2 portioner var så ja, det blev helt klart godkänt :-)

2 kommentarer:

  1. Hej! Detta låter väldigt gott så tänkte prova detta recept! hade en fundering bara gällande kalvfonden då jag inte har så mycket erfarenhet av det. Köpte en flaska koncentrerad kalvfond där det står att 1msk utspädd med ½ liter vatten motsvarar en buljongtärning. När du skriver 3 Msk kalvfond, menar du 3 msk färdig utspädd eller 3 msk koncentrerad blandat med 1½ liter vatten?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ursäkta att jag var otydlig, ska ändra i receptet. Jag använde mej av 3 msk koncentrerad kalvfond.

      Radera