lördag 14 januari 2017

Köttfärssås i Crock-Pot.

Jaha... helg och jag testar pottan igen. Vill ju veta att recepten fungerar och att pottan sköter sej innan jag lämnar den ensam hemma alldeles själv :-)

Idag blev det köttfärssås som fick stå och sjuda halva dan på diskbänken. Gjorde en rejäl sats då jag har för avsikt att fixa lite matlådor också.

1,3 kg köttfärs - hade 800 g nöt och 500 g blandfärs.
2 fp av Icas krossade tomater smaksatta med vitlök
2 stora finrivna morötter
3 tsk salt
3 krm grovmalen svartpeppar
3 krm chili explosion -malen
2 msk lökpulver

Varva ingredienserna lite i pottan, observera att jag inte brynte köttfärsen innan. Ska man kunna laga allt direkt så vill jag slippa allt annat stekande vid sidan om.
Satte pottan på låg i 5½ timmar.
Lyfte inte locket förrän efter 2 timmar och då rörde jag även om för första gången.
Smakade av och kryddade mer vid 4½ timme (alla kryddor är uppdaterade i receptet) och sen fick den gå i lugn och ro en halvtimme till och då tillsatte jag 1½ dl grädde som fick gå med den sista halvtimmen.
 Resultatet efter 5½ timme i pottan...
...en jättegod köttfärssås!

Finsmakaren härhemma sa tillochmed att den var godare än min vanliga och han är väääldigt skeptisk mot allt nytt i matväg annars. Bra betyg alltså!

Laddad och sen klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar