söndag 17 september 2017

Kantarellpaj med ost och skinka.

Plötsligt händer det!! jag dyker upp som gubben i lådan efter nästan 3 månaders frånvaro och har faktiskt ett recept att bjuda på. Ett som dessutom passar alldeles förträffligt i dessa svamptider.
Önskar att jag kunde säja att jag plockat mina kantareller själv men så är icke fallet...

Blev så sugen på att göra nåt av kantarellerna jag haft i frysen sen förra hösten. Och det slutade med att det blev en paj som innehåller lite av varje.
Men himla GOD blev den!

6 portioner.

Pajskal:
3 dl vetemjöl
150 g smör
3 msk kallt vatten

Nyp ihop till en smidig deg och tryck ut i en pajform med diametern 28 cm.
Grädda i 225 grader i 12 minuter.

Fyllning:
300 g väl upptinade kantareller (förvällda före frysen)
125 g rökt skinka
150 g riven ost (blandade sorter)
25 g riven parmesanost (ger lite extra sting)

3 ägg
3 dl gräddmjölk (mjölk+vispgrädde, eller 3 dl av samma)

Fräs svampen i lite smör så det vätskar ur ordentligt. Salta om du vill.
Lägg svamp och skinka i pajskalet och strö över ost och parmesanost.

Vispa ihop ägg och gräddmjölk och häll över fyllningen.

Grädda i mitten av ugnen 25-30 minuter i 200 grader.


Smaklig spis! 😋

2 kommentarer: