tisdag 1 juli 2014

Mina bästa våfflor.

Ja, om jag nu ska rekommendera ett våffeljärn så passar det väl att dela med mej av min bästa våffelsmet också.

Den här satsen ger 16 våfflor (i mitt Åviken järn), jag gör alltid lite extra för härhemma bor det hungriga vargar som även gillar att äta kalla våfflor dagen efter.

4 ägg
7 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
1 liter mjölk
100 gram smält, avsvalnat margarin

Vispa ihop äggen med mjölet, bakpulvret, saltet och hälften av mjölken. Vispa till en jämn smet och spä ut med resten av mjölken. Tillsätt det smälta margarinet.
Låt stå och svälla till sej ca 15 minuter.
Smörja våffeljärnet med lite margarin före första gräddningen, det gör så att du kan grädda utan att smeten fastnar.

Grädda, ät och njuuut....
Fick inte till nåt fint foto idag så jag lånade en bild från Arla så länge

1 kommentar: