torsdag 6 augusti 2015

Vaniljbullar.

Satte en bulldeg i förrgår då jag fått önskemål på "riktiga mammabullar" och när jag väl skulle baka ut den upptäckte jag att jag inte hade nån kanel! Mammabullarna var plötsligt ett minne blott men NÅT annat måste jag fylla dem med så jag fick improvisera lite. Och resultatet blev en vaniljfyllning som gjorde jättegoda bullar som till och med fick högsta betyg av finsmakaren härhemma  :-)

35 bullar
50 g färsk jäst
5 dl kall mjölk
150 g smält margarin
2 tsk malen kardemumma
½ tsk salt
1½ dl strösocker
14 - 15 dl vetemjöl

Fyllning
200 g mjukt smör (ger 10 ggr bättre smak än margarin)
1 dl florsocker
1 dl marsanpulver (sån man ska koka)

Lös upp jästen i 3 dl av mjölken. Smält margarinet, dra av kastrullen från plattan och ha i de resterande 2 dl mjölk i det varma margarinet. Blir perfekt temperatur.
Blanda salt, strösocker och kardemumma med ett par dl av mjölet. Arbeta ihop degen, ta inte allt mjöl direkt utan lite i taget för det är inte alls säkert du behöver ha allt. Olika mjölsorter kan reagera olika och du vill inte ha en tung, kompakt deg när du ska baka goda bullar, tro mej. Degen ska vara smidig, lös men hanterbar.
Täck bunken med plastfolie och handduk, för bästa jäsning. Låt jäsa ordentligt, gärna bortåt 45 minuter.

Mosa ihop fyllningen med en gaffel eller i matberedare.

Knåda degen lite lätt och kavla sen ut till en stor platta ca 60 x 25 cm. Bred på ett ganska generöst lager av vaniljfyllningen. Vik degen dubbelt på långsidan.
Skär ca 2 cm tjocka remsor och tvinna dessa och fös ihop till en knut. Lägg i bullform eller inte, det är en smaksak.
Jäs ytterligare en stund , ca 30 minuter medans ugnen blir varm.
Pensla med uppvispat ägg och strössla på pärlsocker.
Grädda i 250 i 8-10 minuter.


2 kommentarer: