lördag 16 november 2013

Pannbiffar i ugn.

Jag gillar att göra det lätt för mej när det gäller matlagning. Så i princip allt kött jag tillagar steker jag klart i ugnen. På det viset slipper jag stå i stekos vid spisen så länge och kan roa mej med annat medans maten lagar sej själv.
Så även när jag steker pannbiff. Och inga pannbiffar blir några andra lika eftersom jag nästan alltid höftar i kryddorna. Men idag gjorde jag ett undantag bara för att faktiskt kunna skriva ut ett recept här. Ett bra val för dagens pannbiffar blev jättegoda!!

ca 20 pannbiffar

2 dl mjölk
1 dl ströbröd
1 tsk salt
1 msk lökpulver
1 krm malen vitpeppar
2 krm malen svartpeppar
½ dl kalvfond
2 ägg
1 kg köttfärs (idag hade jag blandfärs)

Blanda samman alla ingredienser utom köttfärsen. Låt stå och svälla ett tag.
Blanda i köttfärsen och forma sen till pannbiffar i valfri storlek.
Stek dem lite lätt så de får fin färg på ytan. Lägg dem sen i ugnsform. Om du vill så skivar du ett par gula lökar o fräser på lite lätt, lägger dessa ovanpå och sen på med 3 dl grädde och kör i ugn på 200 grader ca 35-40 minuter. Lägg ugnsfolie på efter halva tiden om du tycker att de får för mycket färg.

Pannbiffar med sås, allt i ett.

Du kan använda vilket grädde du vill men har du en väldig mager grädde kan jag lova att du inte får så mycket sås. Den magra grädden kokar liksom bort. Jag använder nästan alltid fullfet grädde. Dels för konsistensen på såsen och så är fett smakbärande så såsen blir alltid jättegod utan att behöva krydda den nåt extra.

14 kommentarer:

  1. Har testat ditt recept i dag, det lät så enkelt. Jag tyckte det var super gott men lillebror tyckte inte alls. Det var nog den ljusa såsen, så det får jag nog fixa nästa gång. Men jag tyckte som sagt att det var smarrigt. Tack så mycket

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! som Annica tipsar om i kommentaren nedan så kan man ju alltid slänga i lite soya för färgens skull.
      Ha det bra!

      Radera
  2. Idag gör jag dessa pannbiffar men hade lite soya i grädden för färgens skull....och stekte massor med lök som jag lägger på när vi serverar... mycket bra recept. Lägger ut det på min blogg sen men länkar till dig...OK. och bild har jag tagit själv..
    Du har kanon recept....sluta aldrig med denna sida min favvo...

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Annica för snälla ord. Blir så glad över att veta att nån verkligen läser här och gillar det som finns här trots min enkelhet :-)
      Och det är helt okej att du lägger receptet på din sida.
      Trevlig helg önskar jag dej!

      Radera
    2. Japp, blandar fonden med ströbrödet o mjölken.

      Radera
  3. Helt underbart recept, har gjort det flera gånger, blir underbart varje gång 😁👍

    SvaraRadera
  4. Tredje gången jag följer detta recept. Har älgfär och blandfärs. Jättegott.

    SvaraRadera
  5. Har gjort detta recept flera gånger o det bli så gott mm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Va kul att du tycker om den. En favorit härhemma med 🙂

      Radera
  6. Så gott, gjorde dubbel sats❤️

    SvaraRadera