söndag 24 november 2013

Lussekatter.

Nästa helg är det advent och det börjar bli dags att baka lite gott saffransbröd. Tänkte dela med mej av det saffransbröd som jag alltid gör. Och självklart kan du göra vad du vill av degen, längder, snurror etc.
Gott och saftigt bröd blir det!

ca 35 st Lussekatter

50 g färsk jäst för söta degar
5 dl mjölk
100 g smält smör
250 g kesella 10%
1 g saffran (dvs 2 påsar)
2 dl strösocker
½ tsk salt
16 dl vetemjöl - tillsätt lite i taget i degen
ev russin

Lös upp jästen i lite av mjölken.
Smält smöret och häll i resten av mjölken, låt bli fingervarmt.
Stöt saffranet i en mortel med 1 msk av strösockret. Blanda sen ner i vätskan. Saffranet löser sej mycket bättre i vätska än direkt i degen.
Blanda alla ingredienser och arbeta ihop till en fast, smidig deg. Låt jäsa drygt 45 minuter, lägg gärna plastfolie över formen, det gör jäsningen ännu effektivare. Täck med handduk.
Forma degen till lussekatter. Använd lite mjöl till utbakningen om så behövs.  Jäs ytterligare 20-30 minuter, pensla med uppvispat ägg och grädda i 250 grader 8-10 minuter.

6 kommentarer:

  1. Jag brukar också baka mina lussebullar med kesella, blir som sagt riktigt saftiga och goda :)

    SvaraRadera
  2. Men hallååååå, så där kan du inte skriva....mjölet....hur mycket, 1 dl, 5dl el 10 dl? Jag är urusel på sånt. Jag vill testa ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förlåt Mammsen, jag ska baka snart igen o då looovar jag att mäta mjölet ordentligt!

      Radera
  3. Tack...förlåt för min framfusighet...kanske väga...60g=1dl eller...jag väntar.

    SvaraRadera
  4. Skall skriva ut o stoppa till gömmorna. Tack

    SvaraRadera