söndag 20 april 2014

Marängtårta.

Glömmingetårta, Pinocchiotårta... ja, kärt barn har många namn. Hos mej heter den Marängtårta, rätt och slätt.
Vi åt den här tårtan på Långfredagen, det gäller ju att sprida ut godsakerna. Det jag gillar med den här tårtan är att den inte blir för söt. Detta trots maräng både i och ovanpå så uppväger neutral grädde och osötade bär.
Den är både farligt god OCH lättbakad. Sånt gillar vi!

1 långpanna.

75 g mjukt smör
2 dl florsocker
5 äggulor
1½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
4 msk mjölk

Maräng
5 äggvitor
2 dl strösocker
ca 50 g mandelspån

Fyllning
3-4 dl grädde
tinade eller färska bär, valfi mängd

Lägg bakplåtspapper i en långpanna, smörj det gärna lite extra med smör.
Rör smör och florsocker poröst. Tillsätt äggulorna och rör om ordentligt. Blanda mjöl och bakpulver, tillsätt detta samt mjölken. Rör till en jämn smet.
Bred ut i långpannan.
Vispa ihop äggvitorna i en glasskål (i plastbunkar blir aldrig marängen lika fast och fin), tillsätt strösockret och vispa tills marängen blir så hård så du kan vända skålen upp och ner utan att marängen släpper botten.
Bred ut marängen lite ojämnt över smeten i långpannan. Strö över mandelspån.
Grädda i 175-200 grader 20 minuter, tills marängen får fin färg och ser torr ut.

Låt svalna och dra ur kakan ur plåten med hjälp av bakplåtspappret. Dela på mitten.
Fördela bär och vispad grädde på ena delen och lägg den andra ovanpå.

Såhär såg min tårta ut när den serverades i fredags...
Jag hade tinade jordgubbar, hallon och lite blåbär i min tårta.
 
Och såhär ser originalet ut i "Sju sorters kakor"
 
 

6 kommentarer:

  1. Läängesen jag var här, men så FINT!
    Var just inne och röstade generöst på denna bloggen!
    Den förtjänar all uppmärksamhet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Marie, du är en pärla :-)

      Radera
  2. För hur många personer räcker denna tårta?
    Den ser underbart god ut och ska prova på min sons 18-årsdag.
    Vi blir ca 24 st

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjaa...då lär du nog göra åtminstone 2 tårtor. 3 om alla gillar tårta :-)

      Radera
  3. Den såg jättegod ut , ska baka den i helgen : )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! du lär inte bli besviken. OCH om du har normalstor långpanna (min är bara 30x35) så blir den ännu bättre! Hatar min långpanna när jag bakar...

      Radera