lördag 4 april 2015

Ciabatta.

Ända sen jag såg Paul Hollywood baka Ciabattabröd i Hela England bakar så har jag varit sjukt sugen på att baka sånt själv! Och idag tog jag tillfället i akt och satte en deg på jäsning.
Jag jämförde recept lite här och var på nätet och efter en titt i skåpen härhemma så blev det här min variant. Det ska enligt de flesta recept vara honung och olivolja istället för sirap och rapsolja men man tager vad man haver och det gick preciiis lika bra!
Hemligheten bakom det lite sega, luftiga brödet är lång jästid och inget knådande.

6-8 bröd
25 g färsk jäst
5 dl kallt vatten
1 msk ljus sirap
1/2 msk salt
1 msk rapsolja
10 ½ dl vetemjöl

Lös jästen i det kalla vattnet. Ha i olja och sirap. Blanda ner vetemjöl och salt och arbeta degen några minuter. Den ska bli rätt kletig men ändå smidig. Pudra över ½ dl vetemjöl och täck bunken med plastfolie och handduk. Låt jäsa 1½ timme.
Stjälp sen ut degen på ett mjölat bakbord. KNÅDA INTE!  Pudra lite mer vetemjöl över degen och fös ihop den lätt med en degskrapa om så behövs. Dela sen i bitar. Jag delade i 6 delar den här gången men för portionsbröd så är nog 8 bitar mer lagom.
Lyft över dom till ugnsplåt och täck med handduk. Jäs ytterligare 1 timme.

Grädda i 225 grader 20-25 minuter. Låt svalna under bakduk.

Underbart gott bröd som passar till soppa, sallad eller en god paj. Eller enbart som det är med lite smör på :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar