onsdag 31 juli 2013

Mjuk chokladkaka.

Frågar jag mina barn vad de vill att jag bakar så är svaret givet "chokladsockerkaka!" Och det är alltså denna, som jag till deras stora förtjusning bakade igår förmiddag.
Är det sommarlov så kan man få go'fika mest varje dag  ;-)

125 g smör

2 ägg
3 dl strösocker

3 dl vetemjöl
1 dl kakao
1½ msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver

2 dl mjölk

Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker riktigt poröst.
Blanda alla andra torra ingredienser och vispa snabbt ihop med äggsmeten, det smälta smöret och mjölken.
Häll i smord och bröad form. Grädda i nedre delen av ugnen, ca 50 minuter i 175 grader.



Olika formar förnöjer ;-)



13 kommentarer:

  1. Svar
    1. Vanlig normalstor sockerkaks form går bra.

      Radera
  2. Have googled this recipe this morning and baked it straight away. It came out a very very nice and fluffy cake, thank you! It will be on my favorites :)
    Catia

    SvaraRadera
  3. Mmmm den är sååå god ! Brukar bröa formen med koks, det blir extra gott.

    SvaraRadera
  4. Nja, snarare bröa med kokos :)

    SvaraRadera
  5. Bakade den här kakan idag och det var den godaste jag någonsin ätit. Blev helt perfekt. Säkert 10 år sedan jag gjorde en chokladkaka.
    Tack för receptet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte om den. Den är favorit härhemma med!

      Radera
  6. Jag kan bara tacka och niga. Himmelskt god!!!

    SvaraRadera
  7. Min blev super TORR ��
    Kanske inte funkar i varmluftsugn??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj... va trist, den blir vanligtvis väldigt saftig o fin. Jag har vanlig ugn o vet inte så mycket om varmluftsugnar men efter lite googlande hittar jag info om att 175 grader i vanlig ugn motsvarar 160 grader i varmluft. Där kan du ha svaret.

      Radera
  8. Svar
    1. Va roligt att du tycker det. Den är storfavorit härhemma!

      Radera