torsdag 24 oktober 2013

Tigerdrömmar.

Drömmar är ju så spröda och goda men jag har faktiskt inte bakat just drömmar förut. Men så hittade jag det här receptet i en gammal Hemmets Journal på jobbet och de såg så härliga ut och innehöll både vanilj och choklad så jag ville testa dem.
Inte helt lätt deg att jobba med men de är väl värda all möda när du får sätta tänderna i en av dessa godingar...

ca 40 stycken

100 g rumsvarmt smör
3 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 dl rumsvarm rapsolja
4 dl vetemjöl
1 tsk hjorthornssalt
1 msk kakao

Vispa smör, socker och vaniljsocker poröst med elvisp. Vispa i oljan i en stråle. Blanda vetemjöl och och hjorthornssalt som du sen siktar ner i smeten. Blanda ihop till en deg.
Dela degen i två delar. Blanda kakao i den ena. Dela varje bit i två delar. Rulla ut till fingertjocka längder och sno ihop en vit och en brun längd med varandra. Skär längderna i bitar och rulla till bollar.
Det här momentet är inte det lättaste då degen helst vill falla sönder och inte alls rullas till längder, så jag fick trycka ihop mina längder och därefter skära bitar och rulla till bollar.
Lägg bollarna på bakpappersklädda plåtar, men inte för tätt. Tryck försiktigt till dem med två fingrar.
Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter 150 grader.
Låt kakorna kallna på plåten, annars går de lätt sönder.

4 kommentarer:

  1. Lite tips till dig....En sådan deg ska alltid vila lite i kylen o faller den sönder kan man ta nån droppe vatten, men inte alls mycke åt gången, droppa vatten, knåda o sen droppa mer o knåda om man behöver, tills man känner att den håller ihopa

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset! ska testa det nästa gång jag bakar dom :-)

    SvaraRadera