tisdag 18 december 2018

Risgrynsgröt i CrockPot.

Tiden då jag kokade min risgrynsgröt på spisen är sedan länge förbi. Jag brukar ju numera göra min gröt i en kastrull i ugnen och den blir såå bra!
Men när jag läser om alla som låter sin CrockPot göra jobbet och säjer att den blir underbar och perfekt på alla vis, ja, då måste jag ju bara testa jag med.
Så häromdan' laddade jag min potta och såhär blev resultatet...

Du blandar detta direkt ner i pottan;
7,5 dl kallt vatten
9 dl mjölk (jag hade 3%)
4 dl grötris
1 tsk salt
2 msk strösocker

Jag körde sammanlagt gröten på 3,5 timme, på LÅG effekt. Rörde inte om första gången förrän det gått drygt 1 timme. Var sparsam på att öppna locket överhuvudtaget.
Vid 3 timmar hade jag i ca 2 dl extra mjölk. Egentligen skulle det ha varit grädde men se det hade jag glömt köpa. Vid 3,5 timme var gröten helt perfekt!

Vilken gröt som blir bäst? i ugnen eller i pottan?
Jaa... relativt likvärdigt men pottans gröt blev mjukare och lenare på nåt vis. Med grädde hade den blivit helt perfekt och rent lyxig!

Sååå...ja, ni som äger en CrockPot/Slowcooker och vill ha extra god tomtegröt till julen, prova att göra denna!

Älskar att ha äppelmos på min gröt.....


5 kommentarer:

  1. Undrar hur många portioner du lagade till?

    SvaraRadera
  2. Nu gör jag gröten som både blir till fiskpudding och efterrätt

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra muggar du har på bilden

    SvaraRadera
  4. Absolut den godaste risgrynsgröten lagad i crocpoten

    SvaraRadera