fredag 29 maj 2026

Födelsedag = Jordgubbstårta.

Fyller man år på försommaren så betyder det ALLTID Jordgubbstårta!

Delar min födelsedag med min äldste son och han fyller 25 år. Visst blir matematiken märkligare för varje år som går? JAG fyller ju liksom bara 35...ish

Hursomhelst, tårtan är plättlätt att göra med köpta bottnar och smakar gudomligt!

Har ju delat "receptet" sisådär 100 ggr men en gång till blir det iallafall.

JORDGUBBSTÅRTA ca 10 portioner.

  • ICAs chokladtårtbotten - 3 delad
  • 2 dl hallonsylt

Glasskräm:
  • 1,5 dl vaniljsåspulver (den kallrörda varianten)
  • 4 dl mjölk
  • Vispa till vaniljkräm.
  • 3 dl grädde - vispas
Blanda ihop dessa två= glasskräm
Bred sylt samt glasskräm på båda bottnarna. Lägg ihop tårtan.
  • Vispa sen ytterligare 3 dl grädde och täck tårtan.
Dekorera med vit choklad och jordgubbar.



torsdag 14 maj 2026

Dags för Rabarber och Jordgubbspaj.

Alltså jag älskar min lilla trädgård extra mycket för att den bjuder på rabarber. (i framtiden önskar jag att den även kommer att bjuda på äpplen)

Häromdagen gjorde jag Rabarberpaj till ett helt kompani, så receptet är därefter. Justera så det passar dig.
Finns ett mindre recept HÄR också.

3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
2,5 dl strösocker
0,5 dl farinsocker
300 g smör

Nyp ihop allt till en smuldeg (som är gudagod)
I en form lägger du precis så mycket bär du vill, den här gången blev det nog nästan sammanlagt 1,5 kg bär. Hälften jordgubbar och hälften rabarber.

Jordgubbarna kom från frysen och hade fått tina ordentligt, rabarbern kom direkt från trädgården.
Fördela smulpajen över bären och grädda i mitten av ugnen i 200 grader, 30 minuter.

Ät ljummen med vaniljsås.



söndag 3 maj 2026

Bananpaj.

Gillar Ni friterade bananer så är Bananpaj er nästa dessert, jag hade nästan glömt bort hur gott det verkligen är.
Har bakat den förut men nu uppdaterade jag receptet en smula. Till det bättre såklart :-)

1 pajform ca 25 cm i diam. (6 portioner)
  • 4 gula bananer
Pajdeg:
  • 1½ dl strösocker
  • 1 krm salt
  • 1½ dl vetemjöl
  • 100 g riktigt mjukt smör
  • ½ dl ljus sirap
Rör ihop pajdegen (blir mer som en smet).

Skiva bananerna i en pajfom och bred över smeten.

Grädda i 200 grader i 20-25 minuter.


Serveras ljummen med vaniljglass. Sjuuukt gott! 😋