torsdag 2 oktober 2014

Enkla piroger.

Ursäkta min frånvaro på bloggen men energinivån är inte på topp. Sååå...vad passar bättre än ett snabbt tips om snabb mat som inte kräver så stor insats.
Piroger! ja, ska du göra egen deg, jäsa och greja då tar det sin tid men det finns ju genvägar till det mesta. I det här fallet är genvägen färdigkavlad pizzadeg direkt från ICAs kyldisk.

Du köper helt enkelt en färdigkavlad pizzadeg (den här var XXL) och rullar ut den på en plåt. Dela degen i fyrkanter, jag ska ut 6 fyrkanter av den här.
Jag fyllde mina med överbliven köttfärssås från igår. Men du kan lika gärna fylla med skinka, ost, räkor, svampstuvning eller...ja, vad du vill. Du lägger fyllning på ena halvan av fyrkanten och viker över den andra, så det blir en trekant. Gaffla kanterna lite så pirogen håller ihop. Pensla med uppvispat ägg och kör på 225 grader ca 10 minuter i ugnen.

Häpp!

Perfekta att ha färdiga i frysen så barnen kan ta sej att äta när de kommer från skolan. OCH perfekta för trötta mammor att tillaga  ;-)

3 kommentarer:

  1. Enkelt och gott är det som brukar gå bäst hem hos kidsen. Den pizzadegen ska jag nog köpa hem till någon helg, och så får alla göra sin egen minipizza med valfri topping.
    Tack för tipset :)

    SvaraRadera
  2. Hur värmer ni dem sen? Mina bli alltid så torra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värm dom i micron, är de frysta så får man tina på lite lägre effekt först.

      Radera