lördag 18 oktober 2014

Söta katrinplommon med vispad grädde.

Vissa recept går bara inte att återskapa med rättvisa. Farmors havregrynsbröd är ett exempel, de här katrinplommonen ett annat.
Dessa minns jag sen tidiga barnsben, farmor hade nästan alltid en skål med dessa söta plommon ståendes i kylen. Mitt försök att härma hennes plommon i sockerlag (utan något som helst recept) blev okej. Dock inte som farmors...såklart.

ca 3-4 portioner

Sockerlag:
3 dl vatten
2 dl strösocker

Blanda i kastrull och rör så sockret löser sej. Låt sockerlagen koka ca 15 minuter.
Lägg i 250 g torkade katrinplommon. Låt koka 10 minuter till.

Dra av från värmen och lägg på lock. Låt svalna och ställ sen i kylen.

Servera kylskåpskalla med vispad grädde.

6 kommentarer:

  1. Det där, är inget som tilltalar mig men åt andra sidan har jag ingen farmor som lärt mig tycka om i unga år. Kull att själv komma på

    SvaraRadera
  2. Lät mumsigt tycker jag. Alltid roligt med recept som ger nostalgikänslor och minnen. :)

    SvaraRadera
  3. Så satans gott...
    tommy i borås

    SvaraRadera
  4. Mamma gjorde samma som du, alltså försökte återskapa, och nu var det min tur. Med stöd av ditt recept, tack! När vi ville lyxa till det tog vi sockerkaka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är både kul o frustrerande att försöka återskapa recept. Härligt när man näääästan lyckas :-)

      Radera