torsdag 18 november 2021

Kycklingpaj med bacon.

Har såklart både bakat och lagat mat under året som gått men helt enkelt inte varit så nyskapande, paradrätterna och "det gamla vanliga" har fått råda i köket mestadels.

MEN häromveckan gjorde jag en god paj och den tänkte jag dela med mej av här, kanske kan vara ett tips lagom till helgen? Grunden är ett recept från Arla som jag modifierat lite.

Jag använde mej av en pajform som är 27 cm i diameter till detta recept.


PAJSKAL:

3 dl vetemjöl

150 g smör

3 msk kallt vatten

Knåda ihop till en deg som du låter vila i kylen en stund medan ugnen blir varm.

Kavla eller tryck sen ut degen i pajform.

Förgrädda i 200 grader 10 minuter.


FYLLNING:

300 g kyckling - jag använde mej av frysta färdiglagade bitar

150 g purjolök

½ gul paprika

½ röd paprika

(100 g färska champinjoner) slängdes i "bara för att de fanns"

2 pkt  bacon, a' 140 g.

2 dl lätt creme fraiche paprika/chili smak

1 dl vispgrädde

3 ägg

150 g riven gratängost


Skiva purjolök och paprika och fräs dem mjuka på låg värme. Gör detsamma med svampen.

Stek baconet och låt det ligga och torka på hushållspapper.

Fördela kycklingen ovanpå pajskalet, därefter purjölök, paprika, svamp och bacon som du klipper i mindre bitar.

Strö över gratängosten och sist blandar du creme fraiche med ägg och grädde och häller ovanpå alltihop.

Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader 35-40 minuter.

Servera med sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar