söndag 11 augusti 2013

Baconinlindad kycklingfile'.

Att bacon och kyckling är två smaker som "gifter" sej bra, det bevisar den här rätten. Och med äkta grädde till så får du en oslagbara sås av dessa smaker tillsammans!

4 portioner

4 kycklingfiléer
1½ pkt bacon
svartpeppar
salt
lökpulver
ev. kycklingkrydda
3-4 dl grädde

Använd färska eller väl tinade kycklingfiléer. Skölj dem och skär ett par snitt i varje kycklingfile, detta för att baconsmaken ska komma in ordentligt i kycklingen.
Jag är beroende av lökpulver i nästan alla mat så jag pudrade över lite sånt, min kycklingkrydda och lite salt & peppar.
Stek på kycklingfiléerna lite grann så de får fin färg runtom. Linda sen ett par baconskivor runt varje filé, stekt sen filéerna lite snabbt igen så baconet tar färg. Detta behövs egentligen inte men jag tycker dom blir finare att se på  :-)
Lägg kycklingfiléerna i ugnsfast form och häll över grädden. Blir det bacon kvar så skär det i mindre bitar och lägg runtom i såsen.
Tillaga i ugn 200 grader ca 45 minuter (eller tills kycklingfiléerna är klara).

Mitt foto är kanske inte det mest upphetsande med halvtrist pasta till men pasta är himla gott till sån gräddig, lite salt sås.

2 kommentarer:

  1. Visst är det gott:) Väldigt gott att linda bacon på fläskfilé och lägga på grillen oxå:)

    SvaraRadera