söndag 22 juni 2014

Karins Kanelbullar.

Imorrn går jag in i semestervecka nr 2 och jag skulle ljuga om jag sa att vi har perfekt semesterväder. Regn och rusk och runt +15 grader.
MEN om det regnar ute så får man roa sej inomhus och ni vet ju vad jag helst gör...bakar!
Idag blev kanelbullar. Perfekt att ha i frysen men av nån anledning så har jag inte bakat såna på länge.
Oftast bakar jag klassiska kanelbullar men det recept jag tänkte dela med mej av är ett vars ursprung ligger i ViktVäktarna. Men med lite justeringar har jag fått till en god variant som närapå slår de klassiska kanelbullarna i både smak och konsistens. Tror att vi kan tacka Kesellan för det.

60-70 bullar

100 g färsk jäst
1 l mellanmjölk
1 dl flytande margarin
2 dl kesella lätt
3 dl strösocker
1 tsk salt
4 tsk malen kardemumma
vetemjöl tills degen är fast men ändå lite kladdig - kan inte säja exakt mängd då det skiljer på mjöl (faktiskt)

Fyllning:
flytande margarin
vaniljsocker
malen kanel

Garnering:
uppvispat ägg
pärlsocker

Lös upp jästen i ca 2 dl av den kalla mjölken.
Värm resten av mjölken till 37 grader, ha även i det flytande margarinet i mjölken.
Knåda ihop allt till en smidig deg, med fördel i assistent. Precis som jag skrev så ska degen hellre vara lite kladdig än för torr.
Låt jäsa ca 45 minuter.

Dela degen i tre delar, kavla ut varje del till en rektangel, pensla på flytande margarin över hela degen. Pudra över önskad mängd vaniljsocker och kanel på den nedre delen av rektangeln. Vik över den övre delen.
Skär 1,5 cm remsor som du sen snor ihop till snurror. Lägg på plåt och jäs ca 30 minuter.
Grädda i 250 grader 8-10 minuter.

Häpp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar