onsdag 30 november 2016

Ädelostpaj med skinka.

Fick som Bonuskund en gåva av Ica Maxi under förra veckan. En gåva som jag i vanliga fall inte gillar bara sådär, rakt av...mögelost. Eller Ädelost som det heter egentligen, Kvibille Gräddädel i det här fallet.
Men gratis är ju gott så jag hämtade glatt ut den och den mötte sen sitt öde i en jättegod paj tillsammans med lite rökt skinka.
Och jag är ju som vanligt inte snål med att dela med mej av receptet, som i övrigt blev av sorten "man tager vad man haver" :-)

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
150 g smör
3 msk kallt vatten

Nyp ihop till en deg och tryck ut i en pajform som är ca 25 cm i diameter. Förgrädda i mitten av ugnen, 12 minuter  i 225 grader. (Det där med att vila degen i kyl före gräddning gör jag aldrig)

Fyllning:
2 dl creme fraiche
1 dl grädde (valfri procent, jag hade bara 15% hemma idag)
3 ägg
150 g rökt strimlad skinka
240 g Kvibille Gräddädel
½ röd paprika

Sänk ugnen till 200 grader.
Nyp sönder osten i småbitar och fördela i pajskalet. Likaså strimlad skinka och hackad paprika. Vispa ihop ägg, creme fraiche och grädde och häll över.
Grädda i ca 25 minuter, tills äggstanningen "stannat"

Resultatet blev en fantastiskt god paj. Smakade bara MER!

Såå...varsågoda! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar