lördag 3 december 2016

Saffranssnittar.

Har tillbringar förmiddagen med att baka, både mina goda Vaniljbullar och dessa ljuvligt, juliga Saffranssnittar blev det. Receptet hittade jag HÄR och ja, jag passade på att döpa om dom.
De går både lätt och snabbt att svänga ihop ett gäng. Tur det, för de tar lika lätt och snabbt slut  :-)

Ca 30 stycken
1 pkt (1/2 g) saffran
1 tsk vatten
100 g smör
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 msk ljus sirap
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

ca 2 msk pärlsocker
ca 2 msk hackad mandel eller hackade hasselnötter

Sätt ugnen på 175 grader.
Lös saffranet i vattnet. Blanda saffran, smör, socker, vaniljsocker och sirap tillsammans
med mjöl och bakpulver till en fin deg.
Dela degen i två bitar och rulla till (lite tjockare än) fingertjocka längder.
Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite, de flyter ut rätt bra så lägg dem inte för tätt!
Strö över pärlsocker och hackad mandel (jag hade hackade hasselnötter)
Grädda kakorna mitt i ugnen i ca 14 minuter.
Ta ut plåten och skär upp kakorna i ca 3 cm breda snittar på snedden direkt på plåten. Jag använder mej av min pizzaslicer när jag gör detta, hur smidigt som helst.
Låt kakorna kallna helt innan du lägger dem i burk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar