torsdag 14 maj 2026

Dags för Rabarber och Jordgubbspaj.

Alltså jag älskar min lilla trädgård extra mycket för att den bjuder på rabarber. (i framtiden önskar jag att den även kommer att bjuda på äpplen)

Häromdagen gjorde jag Rabarberpaj till ett helt kompani, så receptet är därefter. Justera så det passar dig.
Finns ett mindre recept HÄR också.

3 dl vetemjöl
3 dl havregryn
2,5 dl strösocker
0,5 dl farinsocker
300 g smör

Nyp ihop allt till en smuldeg (som är gudagod)
I en form lägger du precis så mycket bär du vill, den här gången blev det nog nästan sammanlagt 1,5 kg bär. Hälften jordgubbar och hälften rabarber.

Jordgubbarna kom från frysen och hade fått tina ordentligt, rabarbern kom direkt från trädgården.
Fördela smulpajen över bären och grädda i mitten av ugnen i 200 grader, 30 minuter.

Ät ljummen med vaniljsås.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar