tisdag 9 juni 2020

Subway cookies.

Mer kakor till folket!
Jag bakar sällan småkakor men plötsligt så händer det ett par gånger samma vecka.
Det här receptet kommer ursprungligen från "My kitchen stories" men efter att ha misslyckats kapitalt med en halv sats efter originalreceptet (kakorna blev goda men fula och stora som dasslock) så gjorde jag kakorna mycket mindre än vad originalreceptet säjer. Och receptet nedan är halverat från originalet.
OCH det fick bara bli ljusa kakor på bild denna dag.
Blev segmjuka cookies, helt livsfarligt goda förstås! de mörka blev sjuuukt goda... (men fula)


Subway cookies
ca 28 kakor.

150 g smör, mjukt och rumsvarmt
2 dl strösocker
2 msk sirap
2 tsk vaniljsocker
1 stort ägg

3,5 dl vetemjöl
0,5 tsk bikarbonat
1 krm salt

75 g hackad choklad/chokladknappar i valfri färg

** Vill du ha mörka chokladcookies så lägg till 1,5 msk kakao i degen **

  • Vispa samman smör, strösocker, sirap och vaniljsocker till en fluffig smet.
  • Tillsätt ägget under fortsatt vispning
  • I en annan bunke blandar du vetemjöl, bikarbonat och salt väl
  • Tillsätt de torra ingredienserna till smörsmeten och blanda försiktigt ihop med slickepott till en jämn och kladdig deg.
  • Blanda ner de vita chokladknapparna.
  • Låt degen stå i kylskåpet i 1 timme innan du rullar den i lika stora bollar (ca 25 g deg/boll) och lägger på plåtar täckta med bakplåtspapper.  Lägg dom inte för tätt, mina plåtar är modell mindre men jag hade 9 st/plåt när jag gjorde mina.
  • Tryck till dem lite lätt och grädda kakorna i mitten av ugnen i cirka 12 minuter i 175 grader. De ska fortfarande va mjuka i mitten.
Låt svalna på plåten ca 10 minuter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar