torsdag 1 maj 2014

Nougatrutor.

Det är alldeles för lätt att baka, eller vad säjer ni?
Dessa små godingar är både vansinnigt lätta att baka och vansinnigt goda att äta, en farlig kombination :-)
Man gör dom i långpanna och för första gången svor jag inte över min fjuttiga långpanna som bara mäter ca 30 x 35. För dessa rutor blev perfekta i tjocklek, jag fick ut 36 rutor i min långpanna.

9 dl havregryn
3 dl strösocker
2 msk vetemjöl
3 tsk bakpulver

Blanda de torra ingredienserna väl i en bunke.

250 g smält smör
½ dl ljus sirap

Blanda sirapen med det smälta smöret och häll över havregrynsblandningen. Rör om ordentligt.
Häll ut på bakplåtspappersklädd långpanna och platta till.

Grädda i 200 grader 12 minuter.

Hyvla 250 g nougat över den varma kakan. Jämna till med slickepott när den smält.
Skär rutor med vass kniv redan nu, går då lättare att skära dem sen när kakan svalnat. Ställ i kylen när plåten svalnat lite (jag ställde min på balkongen ett tag först).

Dessa rutor följer med till jobbet imorrn...

1 kommentar:

  1. Jag älskar nougatrutor, absolut favoriten - både att baka och äta :) Så himla lätta att göra.

    SvaraRadera