måndag 29 juli 2019

Bärpaj.

Ledig måndag efter jobbarhelg, det kräver väl iallafall lite gott fika?
Jag har en massa blåbär i frysen och även hallon så det fick bli en paj på det helt enkelt. .
Den här gången med både pajbotten och lite krisp ovanpå.
Och ja, du kan såklart använda vilka bär du vill.

BÄRPAJ

Pajbotten:
4 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
175 g smör

Arbeta ihop till en deg och platta ut i en pajform, ca 28 cm i diameter.
Grädda i 200 grader i 15 minuter.
Låt svalna lite.

Fyllning:
Ca 800 g bär av valfri sort (jag hade idag lika delar av hallon och blåbär och lite lingon som låg i frysen fick också följa med)
Är bären frusna så låt dem tina åtminstone till hälften annars blir pajen för blöt.
Blanda sen i 1,5 dl strösocker

Topping:
1 dl strösocker
2,5 dl havregryn
0,5 vetemjöl
2 msk ljus sirap
75 g riktigt mjukt smör

Blanda ihop.

Fördela bären i det gräddade pajskalet. Strö över toppingen.
Grädda i 200 grader i 25 min.
Jag la över lite folie på kanterna då min deg gick några minuter för länge i ugnen första gången och jag ville inte ha dom för mörka.

Låt svalna helt och servera med vaniljsås.
Måndagen blev just lite bättre!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar